شما اینجایید
خانه > تکنولوژی > تاریخچه #هشتگ

تاریخچه #هشتگ

تاریخچه #هشتگ

تاریخچه # هشتگ History of Hashtag
تاریخچه #هشتگ
History of Hashtag

معنا شناسی کلمه #هشتگ:

#هشتگ (#)، یک نماد پیشوندی و یکی از تگ‌های ابرداده است.همچنین، پیام‌های کوتاه در سرویس‌های میکروبلاگ شبکه‌های اجتماعی مانند Twitter یا +Google، ممکن است به وسیلهٔ یک یا چند کلمهٔ به هم پیوسته، تگ شده باشد. به عنوان مثال:

#ویکی‌پدیا یک #دائرهالمعارف است.

هشتگ ابزاری برای گروه‌بندی چنین پیام‌هایی فراهم می‌کند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعه‌ای از پیام‌هایی را که شامل آن هستند به دست آورند. تا اکتبر سال ۲۰۱۴، هفده هشتک در زمینه موضوعات سیاسی در سراسر جهان اطلاع رسانی کرده‌اند.[۱]

داستان علامت هشتگ از بازی دوز شروع می‌شود و در طی دهه‌ها تکامل پیدا می‌کند. این علامت در زبان انگلیسی به عنوان Number Sign شناخته می‌شود؛ سپس به دلیل پر‌کاربرد بودنش روی صفحه کلید تلفن می‌آید و Hash Key خوانده می‌شود این تکامل تا جایی ادامه پیدا می‌کند تا این‌که در دنیای مدرن به یکی از مهمترین علامت‌های رسانه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.

# در ۱۹۸۸: دنیس ریچی خالق زبان برنامه‌نویسی C، برای دسته ‌بندی کلمات کلیدی و مهم برنامه‌نویسی از سایر کلمات و عباراتی که در داخل کد برنامه می‌آمد، از علامت # استفاده کرد و سپس از هشتگ در IRC که یکی از اولین نرم‌افزارهای چت گروهی جهان بود، استفاده می‌شد؛ بدین صورت‌ که آیتم‌های هر گروه تحت عنوان عکس، فیلم، پیام و هر محتوایی دسته بندی می‌شد تا کاربران IRC آسان‌تر بتوانند محتوا مورد نظرشان را جستجو کنند و همین امر باعث محبوبیت # در بین مردم شد.

# نقطه تولد ۲۰۰۷: در سال ۲۰۰۷ کریس مسینا یک برنامه‌نویس نرم‌افزار به عنوان یکی از کاربران توییتر، تصمیم گرفت با استفاده از هشتگ، همان فضا را شبیه سازی کند. به عبارت دیگر، با استفاده از هشتگ، به تعریف موضوع و طبقه‌بندی مطالب بپردازد.

# در ۲۰۰۹: توییتر به طور رسمی استفاده از هشتگ را به عنوان یک کد اعلام کرد.

# در ۲۰۱۰: ورود اصطلاح trending یا trending topics به شبکه‌های اجتماعی بود، بدین معنی که وقتی تعداد زیادی از کاربران از یک هشتگ استفاده کردند آن هشتگ به اصطلاح Trend می‌شود و تعداد بیشتری مخاطب جذب خواهند شد تا در مورد آن موضوع صحبت کنند.

# در ۲۰۱۱: اینستاگرام هشتگ را به خود اضافه می‌کند و +Google به صورت اتوماتیک هشتگ‌های مرتبط را پیشنهاد می‌داد.

# در ۲۰۱۳: Vine با هشتگ لانچ شد و از طرفی Flickr در اپلیکیشن iOS خود هشتگ را اضافه کرد و این سال، شروعی بود برای استفاده هشتگ در فیس‌بوک.

#هشتگ در دنیای امروز چیست؟

اگر بخواهیم معنی دقیق‌تری از هشتگ داشته باشیم، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از اعداد و حروف می‌دانیم که بین آنها فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می‌شود تا امکان شناسایی این موضوع برای دیگر کاربران شبکه اجتماعی آسان شود. هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه‌های اجتماعی روی موضوعات مختلف زده می‌شود تا هر زمان که جستجویی اتفاق بیفتد، بتوانیم مجموعه‌ای از مطالب را در مورد موضوع مورد نظر خود در اختیار داشته باشیم. برای مثال:

#notif , #IRAN , #fcbarcelona

هشتگ به ساده‌ترین زبان ممکن؛ ابزاری برای دسته‌ بندی مطالب است. این ابزار به مردم اجازه می‌دهد که به طور کاملا اختیاری، انتخاب کنند که مطالبشان در کنار چه مطالبی پیدا شود.

عملکرد هشتگ

هشتگ بیشتر در انجمن‌های گفتگوی بدون‌ناظر و موقت استفاده می‌شود. هر ترکیبی از کارکترها که با علامت hash، شروع شده باشد، یک هشتگ است، و هر هشتگ، اگر توسط تعداد کافی از افراد ترویج شود، می‌تواند یک «trend» باشد و کاربران بیشتری را به بحثی که از آن هشتگ استفاده می‌کند، جذب کند. در Twitter، وقتی یک هشتگ خیلی محبوب می‌شود، در صفحهٔ اصلی هر کاربر در بخش «موضوعات پرطرفدار» نمایش داده می‌شود. موضوعات پرطرفدار می‌توانند بر اساس منطقهٔ جغرافیایی یا بر اساس کل Twitter سازماندهی شوند.

لینک‌های مخلوط توسط هیچ کاربر یا گروه کاربری ثبت و کنترل نمی‌شود، و نیز نمی‌توان آنها را از استفادهٔ عمومی خارج کرد، به این معنی که لینک‌های مخلوط می‌توانند با یک پایایی نظری (بسته به طول عمر کلمه یا مجموعه‌ای از کارکترها که به یک زبان نوشته شده‌اند) به کار روند. آنها همچنین هیچ‌کدام از تعاریف مجموعه‌ها را شامل نمی‌شوند، یعنی یک هشتگ می‌تواند با اهداف زیادی به کار رود، چنان که کسانی که از آنها استفاده می‌کنند، به آنها اعتقاد دارند.

تگ‌های مخلوط به دلیل طبیعت سست خود، اغلب شناخته‌شده‌تر هستند. چون به موضوعات مشخصی از یک بحث، بر اساس یک هشتگ خیلی خاص وابسته‌اند (مثلاً #cake، که در “thecakeisalie” قرار دارد) که با یک املای معمولی متفاوت است، اگرچه ممکن است این مسأله تبدیل شدن موضوعات به «موضوعات طرفدار» را دشوار کند (چون افراد اغلب از املا یا کلمات متفاوتی برای ارجاع موضوعات مشابه استفاده می‌کنند). برای trend موضوعات باید اتفاق‌نظر وجود داشته باشد (اعم از خاموش یا بیان‌شده) که هشتگ به آن موضوع خاص ارجاع می‌شود.

همچنین هشتگ مانند چراغی برای کاربران، در «دنبال کردن» (عضویت) یا «لیست کردن» (سازمان‌دهی به لیست تماس‌های عمومی) دیگر کاربران با علایق مشابه عمل می‌کند. تگ‌های مخلوط می‌توانند در اینستاگرام شبکه‌های اجتماعی، با ارسال تصاویر و هشتگ کردن موضوع آن، به کار روند. به عنوان مثال، یکی از عکس‌های شما و دوست‌تان می‌تواند با هشتگ #bffl یا #friends در شبکهٔ اجتماعی قرار گیرد.

نگارش #هشتگ به چه صورت است؟

یک هشتگ می‌تواند کلمه معمولی، اصطلاح، ترکیبی از حروف و عدد یا عبارت باشد؛ توجه داشته باشید که بین کلمات و حروف از هیچ فاصله‌ای نمی‌توان استفاده کرد، درنگارش هشتگ در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانیم قبل از جمله، در وسط جمله و یا پس از جمله از هشتگ به صورت چسبیده به یک کلمه استفاده کنیم. هشتگ را نمی‌توان برای بیش از یک کلمه به کارببریم. به همین دلیل در زبان انگلیسی اگر بخواهیم برای یک جمله هشتگ بسازیم، همه کلمات را به هم وصل می‌کنیم و در فارسی هم برای به هم وصل کردن کلمات از علامت Underline (روی صفحه کلید شیفت و منها)، استفاده می‌کنیم. برای مثال عبارات دو کلمه‌ای #نقل_قول

#هشتگ چه کاربردی دارد؟

شما می‌توانید موضوعی که راجع به آن می‌نویسید را مشخص کنید و به دیگران اجازه دهید وقتی می‌خواهند درباره آن موضوع بدانند، مطلب شما را هم بخوانند.

هشتگ‌ها برای تبلیغات و هماهنگی‌ها استفاده می‌شوند و همچنین استفاده از آن‌ها برای ترویج رویدادها بسیار موثر است. برای مثال می‌توانید Notif# را جستجو کنید.

خوب شما می‌توانید در جمع دوستان خود، یک هشتگ را به عنوان کلید مشترک مطرح کنید و یا در مطالبتان یک اصطلاح خاص یا نام گروه خود را هشتگ نویسی کنید. به‌ دین‌ ترتیب هر کدام از دوستان خود که جستجو کنند می‌توانند مطالب آن گروه را به راحتی پیدا کند.

#هشتگ در توییتر

در توییتر به عنوان یک فرهنگ حرفه‌ای، تقریباً جا افتاده است که برای هر توییت، یک هشتگ به کار رود. هشتگ دوم زمانی معنا پیدا می‌کند که بخواهیم موقعیت جغرافیایی را به توییت خود اضافه کنیم. استفاده از سه هشتگ، کاملاً به عنوان یک سقف مطرح می‌شود.

به طور کل برای سازماندهی توییت‌ها و مطالب منتشرشده در شبکه اجتماعی از هشتگ استفاده می‌شود. هشتگ به شما کمک می‌کند پست‌هایی را که با دیگران به اشتراک می‌گذارید ساماندهی کنید و به‌آسانی دریابید در زمینه فعالیت تخصصی خود چه موضوعات دیگری منتشر شده است. شما همچنین می‌توانید هشتگ‌های مشابه را که دیگر کاربران منتشر کرده‌اند برای آگاهی بیشتر در اختیار بگیرید.

#هشتگ در اینستاگرام

هشتگ در اینستاگرام کمی متفاوت است. در اینستاگرام کاربران، گاهی هشتگ‌ها را نه برای تعریف موضوع و فهرست‌بندی، بلکه برای بیان احساسات،‌ شوخی کردن یا کارهای مشابه به کارمی‌برنند. به هر‌حال، هشتگ دو کاربرد مشخص دارد.

قبل از هر چیز به بازدیدکننده عکس شما، توضیح می‌دهد که شما با چه انگیزه‌ای عکس را گذاشته‌اید و کاربرد دوم هشتگ،‌ کمک به جستجوی تصویر است. بدین ترتیب کسانی که در اینستاگرام جستجو می‌کنند، جدای از نام کاربری یا Username، می‌توانند Tag را هم جستجو کنند. برای مثال:#دوست و Notif# در زیر یک عکس نشان دهنده آن است که انگیزه عکس، تبریک روز دوست و هشتگ بعدی کمک می‌کند که صفحه Notif در معرض دید کاربران قرار گیرد.

#هشتگ در فیس‌بوک

به‌تازگی در فیس بوک هم قابلیت # هشتگ نویسی فعال شده است و خیلی‌ها از آن، برای پیدا شدن مطالبشان در فیس‌بوک استفاده می‌کنند. باید بدانید برای این‌که بخواهید عنوانی را با هشتگ در فیس‌بوک جستجو کنید باید عبارت «facebook.com/hashtag/#uniquehashtag» را در نوار جستجوی فیس‌بوک تایپ کنید. لازم به ذکر است عبارت بعد هشتگ عنوان مورد نظر شما می‌باشد.

چندی قبل مطالبی که در توییتر هشتگ نویسی می‌شد، وقتی در فیسبوک به اشتراک گذاشته می‌شد به دلیل این‌که فیس‌بوک از آن پشتیبانی نمی‌کرد، اتفاق خوشایندی نبود، اما در حال حاضر به راحتی می‌توانید مطالب خود را کپی یا به اشتراک گذاشته سپس توییتر و فیس‌بوک را به هم متصل کنید تا بلافاصله مطلبتان در هر دو منتشر شود.

وب‌سایتها و برنامه هایی که همکنون از #هشتگ پشتیبانی می‌کنند:

  • نرم‌افزارهای پراکنده و شبکه‌های اجتماعی
  • تمام وب‌سایت‌های رسانه‌های Gawker
  • FriendFeed (از سال ۲۰۰۹)
  • Facebook (از ژوئیه ۲۰۱۳)
  • Google+
  • Instagram
  • Orkut
  • Pinterest
  • Sina Weibo
  • Tout
  • Tumber
  • Twitter (از سال ۲۰۰۹)
  • VK
  • YouTube (از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱)
  • Kickstarter (از سال ۲۰۱۲، مورد استفاده در پروژه‌ها)
  • Fetchnotes (از سال ۲۰۱۲)
  • Jomlak
  • Telegram

منابع:

نوتیف

امیدوارم مطالب نوتیف برایتان مفید واقع شده باشد.
با عضویت در خبرنامه نوتیف مطالب تازه ما را در اینباکس خود داشته باشید.
کانال ما در تلگرام هم راه سریع و مطمئنی برای آگاهی از مطالب ماست.
***
من رضا حیدری مدیر وب سایت نوتیف هستم. همکنون مشغول به تحصیل در رشته کارشناسی ارشد نرم افزار بوده و به دنیای فناوری علاقه مندم به همین دلیل در نوتیف به دنبال نشر و ترویج موضوعات روز دنیای فناوری بخصوص موضوعات مرتبط با دنیای موبایل، اینترنت، کامپیوتر هستم. در کنار اینها گاهی هم گریزی به دیگر موضوعات مهم خواهیم زد که خالی از لطف نخواهد بود.
با نوتیف همراه باشید بودن با شما افتخار بزرگی برای ماست.

پاسخ دهید

3 + شش =

Top