9 مزیت گریه کردن: چرا ریختن چند قطره اشک خوب است؟

0

9 مزیت گریه کردن: چرا ریختن چند قطره اشک خوب است؟

تیموتی لگ‌ (Timothy Legg) استاد دانشگاه داکوتای شمالی

دکتر تیموتی لگ
دکتر تیموتی لگ

در یک کار تحقیقاتی بررسی کرده است که «گریه کردن نشانه‌ای از ضعف ماست!؟» یا خیر «منفعتی برای جسم و روان ما!» و چرا نباید در حال و احوال بد، جلوی اشک‌های خودمان را بگیریم!. ایشان در این مسیر به 9 مزیتی که گریه کردن برای ما دارد رسیده است که عبارتند از:

1) سم زدایی (Detoxifies the body)

مشخص شده که چشم ما سه نوع اشک ترشح می کند؛

  1. reflex tears: اشک‌های رفلکسی ذرات، مانند دود و گرد و غبار را از چشمان شما پاک می کند.
  2. continuous tears: اشک‌های مداوم چشم های شما را مرطوب و به محافظت از آنها در برابر عفونت کمک می کند.
  3. emotional tears: اشک های احساسی ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. در حالی که اشک های مداوم حاوی 98 درصد آب هستند، اشک های احساسی حاوی هورمون های استرس و سایر سموم هستند. محققان این نظریه را مطرح کرده اند که گریه این چیزها را از بدن شما خارج می کند، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

پس اشک چشم از هر جهت ضروری و مفیده…

2) گریه به عنوان مکانیزمی آرام بخش

گریه کردن ممکن است یکی از بهترین مکانیسم ها آرام بخش برای تسکین انسان در برابر مشکلات و سختی ها باشد. محققان دریافته اند که گریه سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS: parasympathetic nervous system) را فعال می کند. PNS به استراحت و هضم بدن شما کمک می کند. با این حال، مزایا فوری نیستند. ممکن است چند دقیقه اشک ریختن شما طول بکشد تا اینکه اثرات تسکین دهنده گریه را احساس کنید.

به قول شاعر؛

با گریه مگر آتش دل را بنشانیم * ما را که نصیب از تو به جز چشم‌ تری نیست…

بیژن ترقی

3) گریه کردن ابزاری برای کاهش درد

گریه کردن برای مدت طولانی باعث آزاد شدن اُکسی توسین (oxytocin) و مواد افیونی درون زا می شود که به نام اندورفین شناخته می شوند. این مواد شیمیایی که باعث برانگیخته شدن احساس خوب در انسان می شوند، می توانند به کاهش درد فیزیکی و احساسی کمک کنند. هنگامی که اندورفین آزاد می شود، بدن شما ممکن است تا حدودی وارد مرحله بی حسی شود. اکسی توسین می تواند به شما احساس آرامش یا رفاه بدهد. این نمونه دیگری از این است که چگونه گریه کردن یک عمل آرامش بخش است.

نکته یک: اکسی توسین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود و در زنان باعث افزایش انقباض رحم در حین زایمان می شود و در هنگام شیردهی به نوزاد باعث تحریک مجاری سینه ها و خروج شیر از آنها می شود.

نکته دو: اندورفین‌ها (Endorphins) یا مسکن‌های طبیعی بدن، موادی هستند که از غدد مخاطی و توسط تحریک این غدد بوسیله هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آن‌ها تسکین درد است.

4) بهبود و تنظیم خلق و خو و هیجان

در کنار کمک به کاهش درد، گریه کردن، بخصوص هق هق کردن، حتی ممکن است روحیه شما را تقویت کند. وقتی هق هق می کنید، نفس‌های سریع زیادی از هوای تازه و خنک می‌کشید. تنفس در هوای خنک تر می تواند به تنظیم و حتی کاهش دمای مغز شما کمک کند. داشتن یک مغز خنک برای بدن و ذهن شما لذت بخش تر از داشتن یک مغز گرم است. در نتیجه، خلق و خوی شما ممکن است پس از کمی هق هق کردن بهبود پیدا کند.

پی نوشت: مغز ما هم مثل پردازنده در رایانه نیاز به یک خنک کننده دارد. برای همین است که وقتی سرمان خیس می شود (مثلاً حین شنا کردن) احساس سرخوشی و شادمانی بیشتری داریم.

5) گریه کردن راهی برای دریافت حمایت اجتماعی

📌 گریه نشانه و علامتی بین آدم‌ها برای همدردی و جلب حمایت اجتماعی برای دریافت مراقبت در مواقع بحرانی است. پس با نشان دادن احساس در قالب گریه، علائمی از حال بدی که دارید را به اطرافیان نشان می دهید. از این رو اجازه ندهید احساس تنهایی آتش درد شما را تندتر کند. این یعنی گریه راهی است تا به اطرافیانتان بفهمانید که به حمایت نیاز دارید.

باید به یاد داشته باشید که از زمانی که کودک بودید، گریه کردن یک رفتار برای ایجاد دلبستگی بوده است. عملکرد آن از بسیاری جهات برای به دست آوردن پشتیبانی و مراقبت، از طرف دیگران است. به عبارت دیگر، زمانی که شرایط برای شما سخت می شود، گریه کردن شما به ایجاد شبکه پشتیبانی اجتماعی از شما کمک می کند.

6) گریه به شما کمک می کند تا از غم و اندوه خلاص شوید و خودتان را بازیابی کنید

سوگواری یک فرآیند است که شامل دوره‌هایی از غم، بی‌حسی، احساس گناه و عصبانیت است. گریه کردن در دوره‌های سوگواری بسیار مهم است. حتی ممکن است به شما در پردازش و پذیرش از دست دادن یک عزیز کمک کند. هرکسی روند سوگواری را به طرق مختلف طی می کند. پس برای رهایی از این دوره غمناک، باید اجازه بدهیم اشک‌ها به جای ما حرف بزنند.

البته اگر متوجه شدید که گریه شما شدید است یا شروع به تداخل با زندگی روزمره شما کرده است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

7) گریه کردن تعادل عاطفی را باز می گرداند

گریه تنها در پاسخ به چیزی غم انگیز اتفاق نمی افتد. گاهی اوقات ممکن است زمانی که به شدت خوشحال، ترسیده یا استرس دارید گریه کنید. محققان دانشگاه ییل معتقدند گریه کردن به این روش ممکن است به بازگرداندن تعادل عاطفی کمک کند. هنگامی که شما به شدت خوشحال هستید یا از چیزی می ترسید و گریه می کنید، ممکن است این روشی باشد که بدن شما خود را از تجربه چنین احساسات قوی بازیابی کند.

8) کمک به جریان تنفس کودکان

اولین گریه نوزاد از رحم، گریه بسیار مهمی است. نوزادان اکسیژن خود را در داخل رحم از طریق بند ناف دریافت می کنند. هنگامی که نوزاد به دنیا می آید، باید نفس خود را شروع کند. اولین گریه چیزی است که به ریه های کودک کمک می کند تا با زندگی در دنیای بیرون سازگار شوند. گریه همچنین کمک می کند تا مایعات اضافی در ریه ها، بینی و دهان نوزاد خارج شده و مسیر تنفسی نوزاد پاک شود.

9) کمک به خواب کودکان

همچنین مشخص شده گریه با تنظیم سطوح هورمون‌ها به خواب هم کمک موثری می‌کنه.

همچنین گریه کردن به نوزادان کمک می کند که شب ها بهتر بخوابند. در یک مطالعه کوچک روی خواب نوزاد، 43 شرکت‌کننده از خاموشی تدریجی (graduated extinction)، که به عنوان گریه کنترل‌شده نیز شناخته می‌شود، برای خواباندن نوزادان خود به رختخواب استفاده کردند.

با گریه‌های کنترل‌شده، نوزادان برای چند دقیقه قبل از مداخله والدینشان رها می‌شدند تا گریه کنند. گریه هم طول خواب را افزایش داد و هم تعداد دفعات بیدار شدن نوزادان در طول شب را کاهش داد. یک سال بعد، به نظر نمی رسید که گریه باعث افزایش استرس در نوزادان شود یا تأثیر منفی بر پیوند والدین و کودک داشته باشد.

گریه کردن تا چه اندازه ای طبیعی است و کی باید به دنبال کمک باشیم؟

گریه کردن در پاسخ به چیزی که شما را خوشحال یا ناراحت می کند طبیعی و سالم است. اگر احساس نیاز به رهاسازی دارید از اشک ریختن خودداری نکنید. محققان دانشگاه تیلبورگ گریه را زیر ذره بین قرار دادند. نتایج آنها؟ به طور متوسط، زنان آمریکایی 3.5 بار در ماه گریه می کنند در حالی که مردان آمریکایی حدود 1.9 بار در هر ماه گریه می کنند. میانگین ها بر اساس کشور به طور قابل توجهی متفاوت است. به عنوان مثال، زنان در چین فقط 1.4 بار در ماه گریه می کنند. مردان در بلغارستان تنها 0.3 بار در ماه گریه می کنند.

اما گریه بیش از حد موضوعی است که حتماً باید با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. اگر گریه شروع به اختلال در فعالیت های روزمره شما کند، ممکن است نشانه افسردگی باشد.

سایر علائم افسردگی عبارتند از:

  1. احساس غم و اندوه یا ناامیدی
  2. تحریک پذیری یا ناامیدی
  3. تغییرات در اشتها یا کاهش وزن یا کمبود انرژی
  4. مشکل در خواب یا خوابیدن بیش از حد
  5. دردهای غیرقابل توضیح
  6. تفکر به مرگ یا خودکشی

اگر سردرگم هستید و احساس می کنید نیاز به صحبت کردن با یک متخصص در این زمینه دارید می تواند از خدمات فوریتهای اجتماعی با شماره 123 استفاده کنید.

💭 مخلص کلام اینکه؛

📌 نگهداشتن بغض و گریه نکردن یکی از عذاب آورترین کارهای دنیاست. گریه زمانی که حال و احوالمون بده رو عادی‌سازی کنیم…

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *