ورود پیامک تبلیغاتی به سرویس “میزبان پیامک” دردسری جدید برای مشترکین ایرانسل
دردسر جدید پیامک های تبلیغاتی در سرویس “میزبان پیامک” برای مشترکان ایرانسل
اگر قربانی پیامکهای تبلیغاتی هستید و این بار، علاوه بر دریافت ناخواسته اینگونه پیامکها، قربانی سرویس میزبان پیامک ایرانسل شده اید و هزینه پیامک تبلیغاتی را خودتان پرداختهاید، تنها راهحل عدم پاسخگویی به پیامکهایی با شماره ناشناس است.
بیش از دو سال است که اپراتور دوم سرویس «میزبان پیامک» را برای کاربران اعتباری خود فراهم کرده، بدین ترتیب از دی ماه سال ۱۳۹۲، در مواقعی که شارژ سیمکارت فرستنده به پایان رسیده یا تمایل داشته باشد مخاطب پیام، هزینه پیامک ارسالی را تقبل کند، امکان پرداخت هزینه پیامک توسط مشترک مقصد یا همان گیرنده، ممکن شده است. در اصل ایرانسل سرویس «میزبان پیامک» را با این هدف به مشترکان خود عرضه کرده است که با استفاده از آن، مشترکانی که اعتبار کافی برای ارسال پیامک ندارند، در مواقع اضطراری بتوانند پیامک ارسال کنند و از گیرنده پیام بخواهند که هزینه آن را پرداخت کند.
اخیرا برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از این سرویس، پیامکهای تبلیغاتی محصولات و خدمات خود را برای مشترکان ایرانسل ارسال میکردند. بطوری که در هفتههای اخیر، کاربران این اپراتور از طریق سرویس میزبان پیامک، پیامکی را دریافت می کنند و از آنها سوال می شود که درصورتی که مایل به دریافت پیامک و تقبل هزینه آن هستند، میتوانند عدد 5 را ارسال و با پرداخت هزینه پیامک، آن را دریافت کنند، اما برخلاف سابق، به جای دریافت پیامکی از دوستان و آشنایان، پیامک تبلیغاتی دریافت میکردند.
درواقع به نظر میرسد این سرویس ایرانسل تبدیل به راهی برای سوءاستفاده افراد سودجو شده است. مشترکان اپراتورهای مختلف تقریبا همواره از دریافت پیامکهای تبلیغاتی گاه و بیگاه شاکی هستند، اما این بار نه تنها پیامکی تبلیغاتی برایشان ارسال شده، بلکه از همه جا بیخبر، خود مسبب دریافت چنین پیامکی هستند و اتفاقا هزینه هم از جیب خودشان رفته است.
اگرچه ممکن است پرداخت هزینه یک پیامک برای کاربران مبلغ زیادی به نظر نرسد، اما باید توجه داشت این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که همین حالا هم کاربران از دریافت پیامکهای تبلیغاتی اینچنینی رضایت ندارند و تقبل این هزینه در چنین شرایطی، مزید بر علت این نارضایتی میشود.
به همین دلیل اپراتور دوم اطلاعیهای را برای کاربرانش صادر کرد مبنی بر اینکه کاربران به پیامکهایی که از شمارههای ناشناس برای پرداخت هزینه پیامک ارسال میشوند پاسخ ندهند، تا پس از این با بیاطلاعی و ناآگاهی نسبت به این موضوع، بیش از این متضرر نشوند. متن این اطلاعیه بشرح زیر است:
«متاسفانه اخیرا افرادی سودجو با سوءاستفاده از سرویس میزبان پیامک، موجب نارضایتی برخی از شما شدهاند. این پیامکها با پیششماره 7042 یا 7062 و با مضمون درخواست پرداخت هزینه پیامک دریافتی برای شما ارسال میشود. اگر از شمارههای ناشناس، پیامی با محتوای درخواست برای پرداخت هزینه پیامک دریافت کردید، به هیچ وجه به آن پاسخ ندهید تا هزینهای از حساب شما کسر نشود. برای غیرفعالسازی دریافت پیام سرویس میزبان پیامک از شماره ارسال شده هم میتوانید در پاسخ به پیام ارسالی، عدد 8 را ارسال کنید، یا اینکه شماره فرستنده را به همراه حرف B به صورت B09XXXXXXXXX وارد کنید و به 7060 و یا 7040 بفرستید. ایرانسل تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سوءاستفاده از این سرویس با ارائه راهکاری در تنظیمات به کار خواهد بست.
در نهایت، به اعتقاد کارشناسان اگرچه این سرویس ایرانسل که شاید تا امروز راهی برای برقراری ارتباطهای لازم در صورت نداشتن شارژ بوده است، اکنون ممکن است به عامل سوءاستفاده برخی از شرکتهای تبلیغاتی تبدیل شود و انتظار میرود طبق وعده این اپراتور، راه سودجویی از این سرویس بسته شود.
اخیرا ایرانسل در پاسخ به پیگیریهای ایسنا در این باره اعلام کرد: تیم حقوقی ما در حال پیگیری موضوع است و علاوه بر این، در حال بررسی هستیم که تغییراتی در این سرویس اعمال کنیم تا در حد امکان جلوی سوءاستفاده از آن گرفته شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا، وب سایت ایرانسل