چگونه توضیحات متای بهتری برای سئو بنویسیم؟

چگونه توضیحات متای بهتری برای سئو بنویسیم؟

توضیحات متا یا همان Meta Description یک پاراگراف با طول حداکثر۱۶۰ کاراکتر است که خلاصه ای از محتوای صفحه وب را تشریح می کند. این پاراگراف در زیر عنوان صفحه نمایش داده می شود.

توضیحات متا تنها شانس شما برای ترغیب بیننده به مطالعه محتوای شما در نگاه اول است. پس باید روی آن حساب کنید. توضیحات شما باید مناسب و جذاب باشد تا بیننده را متقاعد کند روی لینک صفحه وب شما کلیک کند. بازدیدکننده ای که با جستجوی وب بدنبال اطلاعات مناسب خود می گردد زمان کافی برای کلیک روی همه نتایج ندارد. برای همین فقط توضیحات متایی که زیر عناوین نتایج نمایش داده شده است را سریع مرو می کند و اگر یک گزینه بنظر مفید بیاید شانس بازدید خواهد داشت.

Meta description

موتورهای جستجو هنگامی که کاربر عبارتی را که در توضیحات متا به کار رفته را مورد جستجو قرار می دهند، به او نشان می دهند. بنابراین بهینه سازی توضیحات متا از جمله موارد مهم در سئوی صفحه یا On-Page SEO است. در ادامه قصد داریم مشخصات یک توضیحات متای خوب را شرح دهیم…

مشخصات توضیحات متای خوب

۱. بهتر است توضیحات متا بین ۱۳۵ تا ۱۶۰ کاراکتر باشد

در اینجا منظور ما به هیچ عنوان این نیست که اندازه توضیحات متا حتما باید بین این اعداد باشد. اندازه توضیحات متا به گوگل بستگی دارد که قصد دارد به چه چیزهایی را به نتایج جستجوی شما اضافه کند.

به عنوان مثال گوگل احتمال دارد تاریخ انتشار مطلب را نیز به نتیجه به نمایش درآمده، اضافه کند، بنابراین قطعا تعداد کمتری از کاراکترهای توضیحات متایی که شما نوشته اید به کاربر نشان داده خواهد شد. با این تفاسیر، به نظر می رسد که اندازه مناسب برای توضیحات متا ۱۳۵ کاراکتر است اما بعضا دیده شده که توضیحات متا ۲۵۰ کاراکتر نیز داشته است.

۲. بهتر است جملات امری و با لحنی پویا داشته باشد

بهتر است اینگونه باشد. اگر شما توضیحات متا را همانند دعوت نامه ای به وب سایت شما تصور کنید، به نظر نمی رسد تنها توضیحی بی روح و ایستا بتواند کاربر را ترغیب به کلیک کردن بر روی لینک شما نماید.

به عنوان مثال اگر توضیحات متا برای صفحه ایست که سرویسی که ارائه می دهید را شرح داده است، بهتر است به جای اینکه بگویید:

«در پابلیشری مسیر درست کسب درآمد از وب سایت را آموزش می دهیم»،

این گونه بگویید:

«اگر می خواهید مسیر درست کسب درآمد از وب سایتتان را یاد بگیرید، پابلیشری را دنبال کنید.»

۳. بهتر است یک توضیحات متا یک Call-to-Action نیز داشته باشد

شما می توانید در انتهای عبارت مورد نظر خود در توضیحات متا، از عباراتی مثل «بیشتر بخوانید»، «ادامه مطلب را مطالعه کنید» یا «دانلود کنید»، استفاده کنید. در این حالت شما بر روی چیزی که کاربر با مراجعه به لینک شما دریافت می کند، تاکید بیشتری کرده اید.

۴. بهتر است شامل محتوای ساختار یافته باشد

تا به حال نتایج جستجویی را دیده اید که در پایین آن، امتیازات آن محصول/محتوا یا توضیحات اضافه ای از قبیل سازنده محصول و یا موجود بودن این محصول در انبار فروشگاه به نمایش درآمده باشد؟ این موارد محتوای ساختار یافته ایست که شما در وب سایتتان تعریف کرده اید تا موتورهای جستجو نتایج شما را با یک ساختار سفارشی شده به نمایش درآورند.

۵. بهتر است با محتوای سایت همخوانی داشته باشد

همخوانی توضیحات متا با محتوای سایت، نکته مهمی است. گوگل به توضیحات متایی که کاربر را گول می زنند تا بر روی لینک کند را شناسایی می کند و در برخی مواقع حتی ممکن است سایتی که این توضیحات متا در آن قرار دارد را پنالتی و جریمه کند. علاوه بر آن، انجام چنین کاری احتمالا نرخ پرش (Bounce Rate) را افزایش می دهد و بنابراین به هیچ عنوان کار درستی نیست. پس همواره توضیحات متا را به گونه ای انتخاب کنید که با محتوای سایت همخوانی داشته باشد.

۶. بهتر است که کلمه کلیدی کانونی محتوای اصلی را نیز شامل شود

اگر کلمه کلیدی مورد جستجوی کاربر با توضیحات متا همخوانی داشته باشد، گوگل برای این لینک امتیاز بهتری قائل شده و آن کلمات را نیز برجسته می کند. این کار می تواند به کاربر نشان دهد که لینک شما با عبارتی که مورد جستجو قرار داده مرتبط تر است.

۷. بهتر است توضیحات متا منحصر به فرد باشد

اگر توضیحات متای چند مطلب شما یکسان باشد، گوگل در ایندکس صفحات شما نمی تواند به خوبی عمل کرده و آن صفحه ای که مد نظر شماست تا هنگام جستجوی یک کوئری خاص به نمایش دربیاید، احتمالا در نتایج جستجو جایگاه خوبی نخواهد داشت. با اینکه احتمالا عنوان و محتوای صفحات شما با یکدیگر تفاوت دارد، اما با این کار شما، گوگل توضیحات آن ها را برابر می بیند. اگر شما فکر می کنید که توضیحات متایی که در حال نوشتن آن هستید با توضیحات متای مطلب دیگری از وب سایت شما برابری می کند، آن را خالی بگذارید تا خود گوگل بسته به کلمات کلیدی و محتوای صفحه، توضیحاتی را به کاربر نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *