چگونه اسم خود را به مریخ بفرستیم؟

0
نمونه ای از پاسپورت مخصوص که پس از ثبت نام برای شما صادر خواهد شد.

نمونه ای از پاسپورت مخصوص که پس از ثبت نام برای شما صادر خواهد شد.

ماموریت های اکتشافی سازمان فضایی آمریکا ناسا NASA یکی پس از دیگری در حال انجام است. در آخرین آنها در مامویت Mars 2020 مریخ نورد استقامت موفق شد در تاریخ ۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۱ ساعت ۲۰:۵۵ (UTC) فوریه ۲۰۲۱. برابر با بامداد ۱ اسفند ماه ۱۳۹۹ بر سطح سیاره سرخ فرود بیاید. و خبر فرود خود بر سطح مریخ و نخستین عکس خود را از این سیاره ثبت و به زمین بفرستد.

اما نکته جالب این ماموریت ها امکان ارسال نام افراد به مریخ توسط این مریخ نوردها می باشد. شاید با خود بگویید ارسال نام من به مریخ چه نفعی برای من دارد. اما باید بدانید حس جاودانه بودن و حس در یاد ماندن برای بشر همواره مهم بوده و انسان های زیادی هستند که دوست دارند حتی در مریخ هم از آنها نام و یادی باقی بماند.

ارسال میلیون ها نام در تراشه

دوسال قبل از فرود استقامت بر روی مریخ، ناسا اعلام کرده بود. علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به پایگاه اینترنتی این آژانس فضایی نام خود را ثبت کنند. تا نام آنها روی یک تراشه که روی بدنه مریخ‌نورد چسبانده می‌شود به سیاره سرخ سفر کند. البته خواندن این اسامی آسان نخواهد بود. چرا که ناسا از یک پرتو الکترونی استفاده کرده تا بیش از یک میلیون نام را بر روی یک تراشه به اندازه یک سکه ثبت کند. طول هر خط از متن ۷۵ نانومتر خواهد بود که برابر با یک هزارم عرض یک تار موی انسان است. ناسا تقریباً ده میلیون نام را روی یک تراشه حک کرده است. این تراشه یا تراشه‌ها قبل از پرتاب بر روی بدنه کاوشگر نصب شده و با یک قاب شیشه‌ای محافظت می‌شوند.

در ماموریت مارس 2020 تعداد 10,932,295 نفر از طریق این صفحه نام خود را برای ارسال به مریخ ثبت نمودند. سپس تمام این نام ها روی سه تراشه سیلیکونی نوشته شد. و بر بدنه مریخ نورد استقامت (Perseverance Rover) نصب و به مریخ برده شد.

10.9 میلیون نام، اکنون در مریخ است: این نمای Mars Perseverance Rover ناسا روی سه تراشه سیلیکونی که نام تقریبا 11 میلیون نفری را که در کمپین “ارسال نام خود به مریخ” ثبت نام کرده اند، بزرگنمایی می کند.

برای ارسال نام خود به مریخ چطور ثبت نام کنیم؟

اگر فکر می کنید که از این ایده جذاب جا مانده اید. باید بگویم خوشبختانه ناسا در وب سایت خود صفحه ای را قرار داده است. که افراد می توانند از طریق آن نام خود را برای ارسال به مریخ در ماموریت های آینده ناسا ثبت کنند. شما با ورود به صفحه ثبت نام و تکمیل فرآیند آن یک پاسپورت دیجیتالی مخصوص دریافت خواهید کرد. که اثبات می‌کند نام شما همراه ماموریت آینده به سیاره سرخ می‌رود.

نمونه ای از پاسپورت مخصوص که پس از ثبت نام برای شما صادر خواهد شد.
نمونه ای از پاسپورت مخصوص که پس از ثبت نام برای شما صادر خواهد شد.

رده بندی تعداد ثبت نام کنندگان

در این آدرس نیز می توانید لیست تعداد ثبت نام کنندگان در طرح ارسال نام به مریخ را به تفکیک کشور مشاهده کنید. در لحظه نگارش این مطلب چین رتبه اول و آمریکا و فیلیپین رتبه دوم و سوم را دارند. ایران با 80000 ثبت نام رتبه 31م را در اختیار دارد. پس بجنبید و با ثبت نام در این طرح جالب رتبه ایران را در این لیست ارتقاء دهید. چه بسا که مشارکت در این چنین طرح هایی نشان دهنده نفوذ علم نجوم در یک کشور باشد.

پایان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *