Ever Given ابر کانتینر بری که یک هفته کانال سوئز را مسدود کرد و اقتصاد دنیا را لرزاند

0

تصویر ماهواره ای از کشتی Ever Given بگل نشسته در کانال سوئز

کانال سوئز که از روز سه شنبه سوم فروردین 1400 توسط یک ابر کشتی کانتینر بر به نام Ever Given که از پهلو در این کانال به گل نشسته، مسدود شده بود. بلاخره پس از یک هفته باز شد.

کانال سوئز و اهمیت آن برای اقتصاد دنیا

کانال سوئز

کانال سوئز این شاه راه دریایی دنیا، یکی از شلوغ ترین مسیرهای تجاری جهان است. مهمترین ویژگی های این کانال عبارتند از:

  • این کانال از سال‌ ۱۸۵۹ تا ۱۸۶۹ برای اتصال دریای مدیترانه به دریای سرخ ساخته شده است.
  • طول کانال سوئز برابر 120 مایل معادل 193 کیلومتر می باشد.
  • این کانال مسیر دریایی بین آسیا و اروپا را تا ۱۵ روز کاهش می دهد. و کوتاه‌ترین مسیر دریایی میان آسیا و اروپاست. مسیر جایگزین عبور از دماغه امید نیک است که اگر کشتی‌ها بخواهند از این مسیر با دور زدن آفریقا مسیر اروپا آسیا را طی کنند به دو هفته زمان بیشتر نیاز خواهند داشت.
  • حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از این کانال ۱۹۳ کیلومتری می‌گذرد.
  • «لویدز لیست»، مجله معروف ترابری دریایی بریتانیا به طور دقیق‌تر ارزش میانگین کالاهایی را که هر روز با کشتی از کانال سوئز می‌گذرند، ۹.۶ میلیارد دلار برآورد کرده است. لویدز لیست همچنین می‌نویسد که حدود ۵.۱ میلیارد دلار از این میزان ترافیک از شرق به غرب و ۴.۵ میلیارد دلار آن از غرب به شرق می‌رود.
  • تقریباً یک چهارم ترافیک این کانال مربوط به کشتی‌های کانتینربر است. به نوشته لویدز لیست، به طور میانگین هر روز بیش از ۵۰ کشتی از کانال سوئز عبور کرده و ۱.۲ میلیارد تن بار را جابجا می‌کنند.
  • روزانه 1.74 میلیون بشکه نفت از این مسیر جابه جا می‌شود.
  • این کانال یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد ارزی مصر است. بطوری که مصر از محل عبور و مرور کشتی ها از این کانال روزانه 14 میلیون دلار درآمد کسب می کند.

شرح حادثه و عواقب آن:

در روز سه شنبه 1400/01/03 برابر با 23 مارس 2021، کشتی غول‌پیکر باربری «EVER GIVEN» متعلق به شرکت ژاپنی شوئی کیسن و تحت مدیریت شرکت تایوانی «Ever Green» با پرچم پاناما در کیلومتر ۱۵۱ کانال سوئز در میان وزش شدید باد و توفان شن که دید را ضعیف کرده بود، به سمت چپ ممنحرف شده و دماغه آن بگل نشست. این کشتی 400 متری و 220 هزار تنی در سال 2018 ساخته شده است و ظرفیت حمل 20,388 TEU (کانتینر 20 فوتی) را دارد. Ever Given از چین به مقصد بندر روتردام هلند در حرکت بود که دچار سانحه شد.

Illustration shows a cross section of the Suez Canal – AP

در اولین خبر، تصویری که توسط خدمه کشتی Maersk Denver که در عقب کشتی Ever Given گرفته شده است در شبکه های منتشر شد. این تصویر نشان می داد ابر کشتی کارگو Ever Given بصورت مورب به لبه سمت راست کانال برخورد کرده و عرض کانال را مسدود کرده است.

Julianne Cona / Instagram

مسدود شدن کانال سوئز باعث شد ترافیک سنگینی از کشتی های مختلف در دو سمت کانال بوجود بیاید. این امر باعث شد جریان روان حمل کالا و انرژی برای یک هفته مختل شود. این موارد باعث ضررهای اقتصادی مختلفی برای کشورهای جهان بخصوص اروپا و چین و خود مصر گردید. بطوری که براساس داده‌های شرکت لوید، اقتصاد دنیا به دلیل مسدود شدن کانال سوئز روزانه ۹.۶ میلیارد دلار متحمل خسارت شده است.

شرح عملیات نجات

تلاش ها برای خارج کردن کشتی Ever Given از گل از همان ساعات اولیه حادثه شروع شد. در روز اول با کمک 9 یدک کش سعی شد کشتی از گل خارج شود که تلاش ها به ثمر ننشست. همزمان عملیات خاک برداری در اطراف دماغه نیز توسط بیل های مکانیکی مصری شروع شد. از طرفی ۹ هزار تن آبی که برای حفظ تعادل کشتی استفاده می‌شود تخلیه شد تا کشتی سبک تر گردد.

۲۷ هزار متر مکعب خاک‌برداری

عملیات جابه‌جایی این کانتینربر عظیم در حالی به نتیجه رسیده که تا روز یکشنبه 8 فروردین 1400 دست‌کم ۲۷ هزار متر مکعب شن و ماسه تا عمق ۱۸ متر از اطراف این کشتی خاک‌برداری شد. مقامات اعلام کرده بودند که عملیات پاکسازی اطراف این کانتینربر به دلیل بافت «سنگی» زمین به کندی پیش می‌رود.

به گفته ایهاب طلعت البنان، دریادار سابق مصر این حادثه در بخشی از کانال روی داده که زمین سنگلاخ است و حفر آن به سختی ممکن است.

سرانجام در روز 30 مارس 2021 کشتی Ever Given از گل خارج و در مسیر صحیح قرار گرفت.

تبریک رئیس جمهور مصر

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر روز دوشنبه از عملیات «موفقیت آمیز» آزاد سازی کشتی کانتینری «اور گیون» تقدیر کرد.

او در پیامی توییتر نوشت: «امروز مصری‌ها موفق شدند به بحرانی که در کانال سوئز ایجاد شده بود پایان دهند؛ آنهم با وجود همۀ پیچیدگی‌های فنی این کار.»

تصاویری از حادثه مسدود شدن کانال سوئز توسط کشتی Ever Given

منبع: یورونیوز، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *